De Jamboree 2015: Vera ontdekt Japan (reisverslag)

Vorig jaar ging ‘onze’ explorer Vera samen met Mike (Scoutinggroep Ascanen) helemaal naar Japan om daar deel te nemen aan de Wereld Jamboree. Dit is hét kamp voor scouts van over de hele wereld en wordt maar één keer per vier jaar georganiseerd. Hier hebben ze veel meegemaakt, van het bezoeken van Hiroshima tot vertraging door een tyfoon. Lees hier het uitgebreide reisverslag!
1-07 t/m 22-07: Het begin
Onze reis begon in Hoogeveen waar we met de hele troep verzamelden. Eerst kregen we wat spullen uitgedeeld zoals broeken, dasringen en petjes. Daarna namen we afscheid en stapten wij de bus in. Op Schiphol gingen wij onze bagage inchecken, ons zelf inchecken, snel nog wat Nederlands eten naar binnen werken en daarna met China Airlines richting Bangkok, Taipei en onze eind bestemming: Osaka. In het vliegtuig hebben we heftige turbulentie meegemaakt. Op een gegeven moment zijn we in drie seconden vijftig meter omlaag gegaan. Het was voor ons net een achtbaan!
Rond 18:15 kwam we eindelijk aan op Osaka en werden we ontvangen door het contingent en onze gids. We werden richting onze hostel gebracht met een bus.
23-07: Kyoto
In de vroege morgen stonden wij op om ons klaar te maken voor onze eerste dag in Japan. Onze eerste bezienswaardigheid: Fushimi Shrine in Kyoto, dat is een plaats met allemaal rode poorten die gesponsord zijn door mensen. De grote poorten waren meer dan 400.000 dollar waard! Daarna zijn we naar Ninen-zaka/Sannen-Zaka gegaan, dit is een traditionele Japanse (winkel)straat. Ook kon je naar de Kiyomizu-dera tempel gaan. Hier had je drie fonteintjes met ‘heilig’ water om jezelf te reinigen. Hierna zijn we naar de Kinkakuji tempel geweest en deze was van goud. Het was heel mooi om dat te zien. Tot slot zijn we nog naar een bamboebos geweest en als je eruit was mocht je nog shoppen. Met de bus zijn we doorgegaan naar een sushi restaurant met bordjes die rondgingen maar je kon ook bestellen via een scherm en dan kwam er een treintje waar vier bordjes op konden. Heel leuk om daar de bordjes van anderen af te halen, (natuurlijk hebben we die wel terug gegeven). Na de sushi zijn we weer naar hetzelfde hostel in Osaka gegaan en kon je nog douchen en het bad in voordat je ging slapen. Dit was op de traditionele Japanse manier maar wij mochten met badkleding naar binnen. Om 23:00 uur moesten wij op bed liggen en stil zijn.
24-07: Reis naar Hiroshima
Vandaag vertrokken we van Osaka naar Hiroshima. Dit was een lange reis van vijf uur. Gelukkig hadden wij een tussenstop op Himeji castle. Het was een groot wit kasteel met grote ruimtes en kleine doorgangen. Ook stonden er sperenhouders zonder speren. Het was heel mooi om te zien hoe zwaar het beveiligd was. Je moest een lang pad langs waar allemaal gaten zaten om door te schieten. In de bus hadden wij een beroemde animé film gezien, ‘Spirited away’ genaamd. De film gaat over een badhuis in een geestenwereld waar een meisje met haar ouders terecht komt. Meer verklappen we niet omdat de film leuk is voor tieners en volwassenen. Kijken dus! Op locatie was onze troep als eerste aangekomen. Dus wij konden op onze gemak alles even bekijken. Dit keer mochten we niet zelf ons eten opscheppen maar kregen we een plaat waar eten op zat. Dit was wel typisch Japans.
25-07: Miyajima
Vandaag gingen wij naar Miyajima, dit was vroeger een geheim eiland volgens de Japanners. Vandaag hadden we vrije tijd voor ons zelf en mochten we kiezen waar en wat we wilden doen. Je kon op het eiland naar de Itsukushima poort, naar Mount misen, tsutsumi Gaura natuurpark en lekker winkelen in de oude stad. Er liepen herten over het eiland die gewoon naar je toe kwamen en als je tas open was gingen ze er gewoon in met hun kop. Vooral papier vonden ze lekker. Ook onze ‘bento box’ (lunch) vonden ze heerlijk. Het water was heel erg helder en ook heerlijk om dus in te zwemmen. De leiding had één eis en dat was droog zijn voor je de bus in gaat. Dat is wel gelukt. Deze avond was er ook een spectaculaire vuurwerkshow met ‘smileys’, ‘Hello kitty’ en ‘watermeloenen’, heel veel kleuren vuurwerk. Dit duurde één uurtje en was heel mooi om te zien.
26-07 en 27-07: Gastgezin
Wij vertrokken vroeg naar Usuki om naar een gastgezin te gaan. We kwamen aan bij een theater waar wij een toespraak kregen van de leider van de Homestay. Daarna gingen we samen met een ander buddypaar met een gezin mee naar hun huis om het leven van een echt Japans gezin mee te maken. Toen we aan kwamen bij de gezinnen gingen we typische Japanse dingen doen. Zoals naar een badhuis gaan, van bamboe voorwerpen maken of een kimono dragen. Het avondeten bij onze gezinnen vond iedereen geweldig. Als afsluiting bedankten wij alle gezinnen en maakten we een groepsfoto.
28-07 en 29-07 Het begin van de wereld jamboree
Wij kwamen aan op het Jamboree terrein en overal zag je scouts van de hele wereld. Gérard melden ons aan en we liepen met zijn alle naar de plek waar wij gingen kamperen. We kregen een pas met onze naam er op en gingen de spullen halen om ons terrein klaar te maken voor de overnachtingen. Die avond hadden wij de opening van de World Scout Jamboree met optredens van Japanse groepen en toespraken van de organisatie van de World Scout Jamboree en als hoogtepunt de vlaggenceremonie. Hierbij werd de officiële WSJ vlag overgedragen.
30-07: Eerste dag op de Jamboree
Wij begonnen met de ‘peace module’. Hierbij gingen we naar Hiroshima om de atoombom aanslag te herdenken. Hierbij gingen we door het museum om foto’s, voorwerpen en resten te zien van na de atoombom. We hebben in het park een gebouw gezien die tijdens de atoombom aanslag driekwart bleef staan en ook gingen we op dat eiland naar het ‘childeren monument’ waarbij er heel veel kraanvogels liggen.
31-07: De tweede dag op de Jamboree
Vandaag hadden wij de ‘culture module’. Hierbij maakten we kennis met allemaal verschillende culturen zoals Peruaanse muziek en Belgische activiteiten. Hierbij ging je alleen of met een groepje verschillende activiteiten doen. Hier kon je de verschillen in de landen goed zien en het was gezellig. In de middag waren wij vrij en mochten we over het terrein gaan om bijvoorbeeld naar de Scoutshop te gaan of te ‘swoppen’ (ruilen) met andere mensen.
01-08: De derde dag op de Jamboree
Wij stonden deze ochtend vroeg op om snel naar de bus te gaan want wij hadden de ‘community module’. Hierbij gingen we naar Yamaguchi om naar een toespraak te gaan van de burgemeester. Hierbij was er ook een optreden van een Japanse groep met drums. Daarna gingen we per patrouille naar verschillende delen van de stad om de cultuur en het leven in Japan mee te maken. Als laatste op die dag gingen we naar een school waar we schoolactiviteiten gingen doen die voor hun heel normaal zijn.
02-08: Culture day
Vandaag was het de ‘culture day’. Vandaag gingen alle troepen gerechten maken die typerend zijn voor het eigen land, de boel werd helemaal in de sfeer van dat land omgebouwd. Wij (Nederland) gingen pannenkoeken bakken. Als we de pannenkoeken niet hoefde te maken, mochten we rondlopen en bij andere landen proeven. Later op de dag gingen we naar de arena voor een show. Tijdens deze show was de minister van onderwijs aanwezig en was er een bekende stuntvlieger die in de lucht het logo van de Jamboree maakte.
03-08: De vijfde dag op de Jamboree
Vandaag hoefden we niet vroeg op te staan omdat we in de ochtend geen activiteit hadden. In de middag hadden we de ‘Sciences module’ hierbij gingen we praten en activiteiten doen om over technologie te praten. Het Nederlands contingent had als doel om ons meer te laten leren over chocolade.
04-08: De zesde dag op de Jamboree
Vandaag hadden wij de ‘nature module’. Hiervoor gingen we vroeg opstaan om een wandeling te maken door de natuur van Yamaguchi. Hierbij moesten we kijken op de plaatjes wat voor knoop het was als opdracht. Eerst liepen we door een bos langs de zee daarna liepen we richting een berg waar we naar de top zouden gaan. Helaas kon dat niet vanwege de veiligheid. De natuur is daar erg mooi. De rest van de dag mochten we rondlopen op het terrein.
05-08: De zevende dag op de Jamboree
Vandaag hadden we de ‘water module’. We gingen naar de zee waar we gingen volleyballen, frisbeeën en lekker lang mochten zwemmen in de zee. Met de frisbee gingen we een soort van trefbal spelen.
06-08: De achtste dag op de Jamboree
Vandaag hadden we onze laatste activiteit en dat was ‘global development village’. Hierbij gingen we praten over de verschillen in de wereld en gingen we samenwerken om te denken hoe we de wereld kunnen verbeteren. Nadat we dit hadden gedaan, gingen we opruimen omdat we de volgende dag naar Osaka gingen. Nu gingen we ook gedag zeggen tegen onze nieuwe vrienden en hadden we als afsluiter een grote show met ‘Pikachu’, verschillende optredens van bands en als klap op de vuurpijl: vuurwerk!
07-08: De laagste dag op de Jamboree
We hebben vandaag niet veel geslapen en moesten rond vier uur opstaan om onze ‘bullet train’ te halen. Toen we aankwamen moesten we wachten en werd ons uitgelegd dat als de ‘bullet train’ kwam, we zo snel mogelijk in moesten stappen. Later die dag kwamen we aan in Osaka en gingen we naar de ‘sky building’. We hadden een erg mooi uitzicht op Osaka. Daarna gingen we naar het aquarium waar echt de gekste vissen zwommen en er acht verdiepingen waren. En als laatst mochten we winkelen in het Namba district.
08-08 tot 14-08: De terugreis naar huis (tyfoon!)
We gingen net weg uit Osaka en kwamen aan op het vliegveld waar we te horen kregen dat er een tyfoon was en dat we vertraging hadden. We bleven wachten op het vliegveld tot we naar Taipei mochten. Na veel vertraging kwamen we aan in Osaka en moesten we daar een nieuwe vlucht naar huis krijgen. Dat duurde even dus moesten we wachten op het vliegveld en gingen we roeien op de band, de tv hacken om op Youtube te komen en mensen high five ’s geven. We kregen na een paar uur te horen dat we nog niet terug konden en dat we naar een hotel werden gebracht om te overnachten en te blijven tot we terug naar huis konden. Toen we aan kwamen in het hotel zagen we een bord hangen met vijf sterren en bleek het hotel een vijf sterren hotel te zijn! We mochten daar alles doen als een hotelgast dus we mochten zwemmen en poolen. Na een nacht slapen kregen we te horen dat we die avond terug naar huis gingen, iedereen was erg blij en we werden opgedeeld in groepen omdat we helaas niet meer als één troep terug konden. Er kwamen drie groepen redelijk gelijk aan waardoor we bijna als één troep terug kwamen.
Het was voor iedereen een super reis en ervaring!